torsdag 5 februari 2009

Tack Maria Hasselgren!

Likt många andra, eller kanske snarare tack vare många andra (Katolsk mamma, Johan Stenberg, Katolik i Sverige och Gud allena!) har nyheten nått mig att Maria Hasselgren, Kyrkans pressansvarige, har rett ut hur det förhåller sig, men är också kritisk till hur fort media ofta reagerar gentemot den katolska kyrkan. Det är ju inte första gången en ren jakt på katolska kyrkan sker i Sverige, och det är sannerligen långt ifrån sista.

Maria Hasselgren bekymrar sig förstås över att journalister inte ens kan bemöda sig att kolla upp saker och ting med Katolska Kyrkan självt, eller ens fråga någon katolik om saken.
Ett exempel på detta är ju självfallet hur missuppfattat det har blivit med vad en exkommunicering och ett upphävande av densamma innebär.

Men särskilt ett avsnitt i det Maria Hasselgren skriver tycker jag är intressant:
"Många katoliker - dock alldeles för få - gjorde insatser för att hjälpa judar under kriget. I Rom var det många - om än inte tillräckligt många - som fann en fristad i stadens kloster och kyrkor. Ínte minst bakom Vatikanens skyddande murar hos påven Pius XII. När denne avled 1958 tackade flera judiska företrädare, däribland staten Israels dåvarande FN-ambassadör Golda Meir, för allt han gjort för att skydda judarna undan nazisternas förföljelser. Albert Einstein sa vid samma tillfälle: "Det var bara den Katolska kyrkan som protesterade mot Hitlers våldsamma angrepp mot och katolska kyrna saknar soneten. Innan dess hade jag inte haft något intresse av kyrkan, men idag känner jag stor beundran för kyrkan, som ensam hade modet att kämpa för andliga sanningar och moralisk frihet"."

Det är värt att poängtera detta, men också det faktum att de katolska områdena i Tyskland under nazisttiden också var de ställen där program för att "avliva" handikappade mötte mest motstånd.

Samtidigt är det lustigt hur Maria Hasselgren ju uttryckte sig att hon finner det "alltid problematiskt om man inte genomgått en ordentlig konvertitundervisning" där hon samtidigt säger sig tro att de flesta som konverterar till Katolska Kyrkan är som hon själv och Gert Gelotte. Ja, den ökände Gert Gelotte som med "Katolsk" Vision ställer sig emot de mest fundamentala katolska tros- och lärosatser, som har problem att erkänna auktoriteten i Kyrkan - en auktoritet som redan befästes i Gamla Testamentet - som sedan Jesus Kristus ger till den Kyrka Han grundar - den Katolska Kyrkan. Jag berörde denna oro i ett tidigare inlägg, "Gert och Maria i SVT:s myssoffa".

Vad jag efterlyser från Maria Hasselgren, och Katolska Kyrkan i övrigt här i Sverige kanske framförallt, är att man är tydlig med vad vi faktiskt tror på, och att Kyrkan inte bara är någon flummig organisation som hjälper de fattiga och så. Det är självfallet mycket bra det också, men framförallt handlar Katolska Kyrkan om en genuin tro, en Gudsfruktan.
Denna Gudstro är oförenlig med "Katolsk" Visions budskap om att "demokratisera" Kyrkan, bland annat genom att viga kvinnor till "präster" (vilket inte är Guds sanna vilja så som vi kristna ser på saken), gifta präster, utlevande av homosexuella tendenser, skilsmässor och omgifte, Eukaristin till alla - oavsett om de befinner sig i ett tillstånd av dödssynd eller ej, osv.

De som verkligen tror på det som "Katolsk" Vision talar om i sitt manifest kanske bör söka sig exempelvis till Svenska kyrkan eller annan protestantiskt samfund där det redan är "demokratiskt" och man faktiskt inte tror på synder, Bibeln och Jesus Kristus på samma levande sätt som vi i Katolska Kyrkan faktiskt gör. Om man är kristen på riktigt så innebär det faktiskt att man inte alltid går den enkla vägen. Som det står i Bibeln, Vägen är smal:

Matteusevangeliet 7:14
Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den.

7 kommentarer:

Katolik i Sverige sa...

Mycket bra inlägg! Du har helt rätt angående KV, jag har faktiskt föreslagit dem samma sak i en kommentar till ett inlägg på deras blogg.

Simon sa...

Mycket bra inlägg! Vi katoliker behöver mer katekesundervisning. Som det är idag så är den undervisning de flesta katoliker får begränsat till den predikan prästen håller under söndagsmässan, som man dessutom kanske inte lyckas koncentrera sig på helt och hållet på. Tur att internet finns så att man kan hitta undervisning själv. och ja, den kyrka som katolsk vision försöker åstadkomma finns redan, den heter svenska kyrkan.

Calle B sa...

I andra delen av ditt inlägg sätter du fingret på något väsentligt. Och därför kan jag tyvärr inte tala med entusiasm om MHs artikel nyligen.

MH godtar SVTs premisser (en fråga för historiker överskuggar allt annat inkl. inkarnationen eller frågan om mord på små barn). Och har tydligen mer gemensamt med Gert än med biskop Fellay.

Det har inte jag.

minutz3 sa...

Simon: måste väl säga att det finns bra präster, som betonar det viktiga i vår tro, och mindre bra, som kanske talar mera om annat. Att hålla en riktigt bra predikan är dock en konst. Samtidigt kan inte allt ansvar ligga på prästen. Alla vi katoliker har ansvar att fördjupa oss i vår tro, och även om man inte har tillgång till Internet finns vår tro att tillgå i Katolska Kyrkans Katekes. Numera finns ju även Katolska Kyrkans Katekes i fickformat, "Katolska Kyrkans lilla katekes".

Calle B: jag vet mycket väl att en del katoliker har svårt att kanske ta avstånd från en del saker och ting som inte är linje med Kyrkans lära. Samtidigt kan det vara svårt att alltid göra så, jag vet ju att jag själv brister ofta när man talar med icke-troende vänner framförallt. Man kanske vet om att de är sambo med en annan person, men det är ju ingenting som man ryter till om, även fast man - om man verkligen bryr sig om deras frälsning - borde poängtera detta. Men det kräver förstås att viljan finns att lyssna till vad min tro säger om saken.

Samtidigt så tycker jag ju att det är annorlunda när personen ifråga är katolik, då har man faktiskt skyldighet att underordna sig Kyrkans lära, så gott man kan utifrån de förutsättningar man har. Det kan vara svårt att i SVT säga till hela svenska folket att den som sitter bredvid en är en dissident, man måste också fråga sig vad det har för effekter.

Gert Gelotte behöver våra böner, helt klart, liksom alla förlorade får. Maria Hasselgren kanske behöver lite mera mod att stå upp för det hon, förhoppningsvis, tror på, Kyrkans lära och tro.

Simon sa...

Jag skulle aldrig ryta till om någon var sambo eller nåt liknande, om de inte var kristna förstås. Då skulle jag på ett vänligt sätt förklara att det inte är lämpligt.

Calle B sa...

minutz3, MH har gett exakt samma intryck i förhållande till Gert vid TVÅ tillfällen på mycket kort tid. Är det en slump, tror du? Här handlar det om vilket intryck man ger svenska medier. Inte vad man bör säga eller inte säga till syndiga vänner.

MH och stiftet vill med alla medel markera avstånd till SSPX som Rom söker enhet med. Samtidigt markerar man inte mot Visionen och Gelotte som uttalar sig som "katoliker". Dvs människor som Rom inte söker enhet med, av det enkla skäl att de inte delar kyrkans tro.

Stiftets olika fördömanden av SSPX finns på stiftets hemsida. Fördömandet av KV har däremot plockats bort. Ser du ett mänster? Jag gör det. Tidsandans mönster. Inte kyrkans.

Vad jag ser är alltså: å ena sidan sympatier eller överseende åt ena hållet. För folk som stöder massmord av små barn. Här och nu, minutz3. Här och nu.

Å andra sidan däremot oförsonlighet och skadeglädje. Riktat mot sådana som delar kyrkans tro och enligt Rom tillhör kyrkan (SSPXs präster och biskopar saknar en kanonisk ställning till dess samtalen med Rom nått fram, men de tillhör kyrkan).

Och det är inte bara jag som ser detta. Det hela är skandalöst.

disa sa...

慈德宮,龍南漆藝博物館,竹山竹管厝,陳列教育館,中興新村,東埔溫泉,清安豆腐街,金龍窯,火炎山,橫龍山古道,中港慈裕宮,大湖農村,挑柴古道,龍騰斷橋,森林遊樂區,卓蘭果園,外埔漁港,龍鳳漁港,清德禪寺,欣隆休閒農場,馬術農場,童玩村
泰安溫泉區,南庄老街
溫泉遊樂區,綠葉方舟,明德水庫,仙山,鳳陽谷,三角湖,木雕街,通霄蘆沐村風,香格里拉樂園,馬拉邦山,薑麻園,海濱休閒園區,鳴鳳山古道,火車窿,勝興火車站,挑鹽古道,獅頭山,藺草文化館,永和山水庫,大克山,通霄秋茂園,大衛營,清泉農場,雪霸國家公園,蜜蜂休閒館,挑炭古道,三通嶺,建民農場,自然保留區,永和山農場,八通關古道,明新書院,石觀音吊橋,戰車公園,軍史公園,桂花森林松柏嶺,梅峰農場,棋盤石,巧手工作坊
桃米生態村,溪頭,杉林溪森林遊樂區,李勇廟,竹山保安宮,沐陶窯
玉山國家公園