söndag 22 februari 2009

Svk-präst lyfter fram celibatet

Läste för ett tag sedan i Dagen som basunerade ut att polska präster inte vill leva i celibat (som jag helt enkelt nöjer mig med att reflektera över med citatet "Det finns lögner, förbannade lögner och så finns det statistik.") men i de som har länkat till nyheten finner jag ett riktigt guldkorn, nämligen Svenska kyrkan-prästbloggen "Prästerik", där bloggaren ifråga reflekterar över celibatet:

..."I den polska undersökningen hänvisas till att det är orimligt att kräva något sådant som celibat i vår moderna tid. Vad är det i tidsandan som gör det så orimligt, frågar jag mig. Helt klart har sex fått en alltmer framskjuten plats och ses idag av många som en absolut förutsättning för ett gott och tillfredsställande liv. Och det är ju inget konstigt i det, eftersom sexdriften är en stark kraft i det mänskliga livet. Men hur ska jag som kristen förhålla mig till det?

Personligen tänker jag att alla kristna är kallade till kyskhet, vare sig det är inom äktenskapet eller i celibat. Därför vore det så befriande om man någon gång fick höra om den välsignelse och den glädje som finns också i celibatet. Men det kanske är alltför påfrestande för alla olyckligt tvåsamma att plågas av. Istället svartmålas celibatet så intensivt att man i alla fall kan trösta sig med att finns något som är värre än att vara gift. Och att utmåla den katolska kyrkan som inskränkt och människofientlig är alltid tacksamt."...

Sällan har väl en sådan fin presentation av celibatet gjorts.
Inte på svenska mig veterligt i alla fall.
För mig låter det också som att någon har sneglat på Johannes Paulus II "Kroppens teologi", och som att han kanske skulle göra sig utmärkt som katolsk präst.

8 kommentarer:

Teija sa...

Har en känsla av att Prästerik behövs bättre i svenska kyrkan än i den Katolska...

Unknown sa...

"Sällan har väl en sådan fin presentation av celibatet gjorts."
Det låter som du skulle behöva läsa Alfons M. kardinal Sticklers utmärkta 'The Case for Clerical Celibacy', finns från t ex Katolsk bokhandel för futtiga 113 spänn. Där hittar du ett helt annat djup och en koherens som inte står att finna hos något som någonsin skrivits av någon svenskkyrklig.

Dagen är sällan eller aldrig någon god källa, på svenska är officiellt frikyrkliga Världen idag är trovärdigare och ärligare. Något gott öga till den katolska religionen har de därtill knappast.

Att bloggaren håller sig till något som är katolsk elementa (kyskhet inom och utanför äktenskapet) räcker liksom inte. Dessutom har inte det väsentligaste i celibatet med sexualitetutövning att göra.

För övrigt är radiostationens undersökning i Polen ökänd. När vi så nyligen blev påminda om vad medierna tjänar och hur de behandlar människorna och sanningen - hur kan en radiostations undersökning få utgöra underlag för diskussion?

minutz3 sa...

Daniel: "Inte på svenska mig veterligt." skrev jag faktiskt ;-)

Jag inbillar mig inte för en sekund att detta skulle vara den finaste beskrivningen av celibatet, men på svenska så talade den direkt till mitt hjärta.

Unknown sa...

Var det svar på mitt inlägg, att upprepa vad du redan har skrivit?

Nå, då får väl jag också upprepa mig (andemeningen): läs kardinal Stickler för en garanterat ortodox och fullödig utläggning av celibatet.

minutz3 sa...

Daniel: japp, det var mitt svar. Trodde du missade det, just att det var på svenska, av en svensk "präst" (eller tja, ur katolsk synvinkel är han egentligen inte präst, om vi skall vara petiga...) för det var hela poängen. Material som försvarar den katolska tron och våra läror finns det hur mycket som helst av på andra språk, men det är sällan man läser om en företrädare för en annan tro (från Svenska kyrkan till råga på allt!) som försvarar celibatet. Har inte heller sett så mycket "försvar" för det från svenska katoliker dock. En del finns det, skall det sägas, men som skrivet, det här var något av det finare jag läst om celibatet på svenska.

Skall försöka läsa kardinal Sticklers "The Case for Clerical Celibacy".
Vet du om den finns att låna på något bibliotek här i Stockholm?

Unknown sa...

Givetvis är mannen bakom bloggen inte präst i sakramental mening, men av artighet, precis som med mohammedaner som vill bli titulerade imam, mulla eller vad det nu kan vara, kan man tilltala vederbörande som 'präst'.

En sak kan jag med säkerhet säga, och det är att den främsta katolska litteraturen (mer eller mindre oberoende av ämne) sällan finns på svenska. Dessvärre. Ett litet språk i ett postprotestantiskt missionsland...
Ansvaret för att celibatet inte (särskilt ofta) förklaras och försvaras av såväl prästerskap som bildade, katolska lekmän vilar däremot på andra axlar än bokförlagens.

Minutz, medge att det inte är mitt jobb att jaga rätt på boktitlar i stockholmsområdet för din räkning. Nu gjorde jag ett undantag och konstaterade att den bara finns att beställa till stockholmska bibliotek från Göteborgs universitetsbibliotek. Katolsk bokhandel vid S:ta Eugenia hade den inne sist jag kollade, men det var åas inte igår.

Du kan t o m få låna mitt personliga exemplar under två villkor: att du läser boken och slutar läsa Dagen.

Johan J sa...

Kardinal Sticklers bok har jag i bokhyllan. En fantastisk liten bok. Prova fjärrlån om den inte finns i Stockholmsområdet. För ett par år sedan kostade det endast 5-10 kronor. Fast å andra sidan är den verkligen värd varenda krona.

Karpov sa...

Jag känner till Prästerik och har träffat honom personligen, han är verkligen en bra präst. Han är ju för övrigt känd för att representera Medvandrarna (homosexuella som lever i celibat).

Angående vad Daniel skriver så kan man undra hur mycket Daniel har läst av svenskkyrkliga eller ortodoxa också för den delen. Man kan inte heller jämföra ett kort blogginlägg med en bok.

Beträffande Dagen så stämmer det inte vad Daniel säger, att den inte skulle ha något gott öga till den katolska religionen om han därmed menar att de skulle ha något särskilt emot den. Det torde chefredaktören Elisabeth Sandlund borga för om inte annat.