fredag 27 februari 2009

Kritiskt om homolivsstilen i ESC?

Världen idag skriver idag om en melodifestivallåt som handlar om att lämna homosexualiteten bakom sig. Världen idag skriver: "Popstjärnan Giuseppe Povia har orsakat stor uppståndelse i Italien med sin nya sång ”Luca era gay” (ung. ”Luca var gay”). Låten framfördes för första gången på den italienska melodifestivalen, Sanremofestivalen, förra onsdagen, och har sedan dess setts av över 100 000 tittare på programmets hemsida, rapporterar nyhetsbyrån LifeSiteNews. Povias bidrag är baserad på hur en man, Luca di Tolvi, som efter att ha utvecklat homosexuella känslor, lämnar den sexuella läggningen bakom sig. I ”Luca era gay”, som varierar mellan både rap och sång, överger Lucas alkoholiserade far hans mor. Han blir ett substitut för sin far i moderns ögon, vilket orsakar förvirring i hans sexuella identitet och han söker bekräftelse hos andra män. Vändningen kommer när han träffar en kvinna som han kan dela sin smärta med. Povia rappar inledningsvis:
– Innan jag berättar om den förändring som skett i min sexualitet, låt mig klarlägga något: Om jag tror på Gud, kan jag inte förlita mig på människor för mina svar. Jag sökte inte hos psykologer, psykiatriker, präster eller vetenskapsmän. Mitt sökande tog mig djupt in i mitt förflutna, och när jag grävde djupt, fann jag svaren till mina frågor om mig själv."


Sanremo 2009 - POVIA - Luca era gay


Artisten själv har tydligen haft problem med sexualiteten också: "I en intervju med katolska Il Giornale berättar Giuseppe Povia att han själv haft homosexuella dragningar som ung, men sedan lämnat det bakom sig."

Vore ju väldigt spännande om det här bidraget gick vidare till finalen i Eurovision Song Contest, tydligen har det blivit populärt och kanske kan sprida en annan bild än den gängse bilden av att folk är "födda sådana" eller i alla fall ge en mer nyanserad debatt.

Vill också bara påpeka att jag inte tror det är möjligt i alla fall att "bota" homosexualitet. Däremot finns det ju definitivt många människor som lämnat eller aldrig trätt in i livsstilen, det vill säga den livsstil där, i alla fall för en utomstående, det verkar som att promiskuöst leverne och många partners är regel.
Detta har ju också befästs av Socialstyrelsen, att dessa lever ett farligare sexuellt liv, (geblod.nu: ..."Viktigaste orsaken till regeln är att risken för HIV-smitta vid sex mellan män i Sverige fortfarande är hög: 130 av 500 nysmittade med HIV under 2007 fick smittan via sex med annan man. Det är en kraftig ökning jämfört med år 1999 då siffran var cirka 50. Enligt svensk statistik är risken för HIV-smitta för män som har sex med andra män, även om den är liten, mångdubbelt större än för personer som har sexuellt umgänge endast heterosexuellt. "...) och som jag också skrivit förut är denna grupp också en grupp som dricker mera alkohol än andra i befolkningen (Källa: UNFs tidning "Motdrag" #5/2007; ..."Statistik visar att "HBTQ"-personer generellt dricker mer än övriga befolkningen"...).

Hörde exempelvis, via Xt3, talas om John Heard, som just tillhör denna kategori, som bor i Australien och som just lever som homosexuell man i kyskhet, och som propagerar för detta. Hans blogg behandlar många andra katolska angelägenheter av intresse också, och mig veterligt söker han vara Kyrkan trogen.

Vill dock tipsa om en artikel i min gamla favorittidning ETC - "HOMO? Så blir du frisk!" som gör ett wallraff-reportage hos Medvandrarna. Även om jag anser att deras metoder är högst tvivelaktiga fann jag artikeln mycket intressant. Den kändes inte alls så fördömande som artiklar annars brukar vara, när de är gjorda av personer som vill finna fel hos kristna, utan verkar istället förvånande ovinklad.

..."– Jag har försökt leva ut min sexualitet, men det är inte rätt. Jag är en sanningssökare och därför vill jag inte leva så. Eftersom sanningen är den att homosexualitet är en synd, säger Jakob.
– Jag är inte homosexuell. Det har jag aldrig varit. Jag brottas med homosexualitet. Det är stor skillnad. Ingen är homosexuell. Homosexualiteten väljer man, säger Erik."...

4 kommentarer:

Anders sa...

Sången kan ej vara med i Melodifestivalen.

Världen i Dag har fel på en punkt.

Sången framfördes på den italienska San Remo-festivalen.

Italien är aldrig med i Melodifestivalen.

Tor Billgren sa...

Han blir ett substitut för sin far i moderns ögon, vilket orsakar förvirring i hans sexuella identitet och han söker bekräftelse hos andra män.

???

Jag förstår inte. Hur hänger det ihop? Kan du förklara psykologin bakom detta?

Tor Billgren sa...

En sak till: Jag är inte promiskuös. Jag missbrukar inte alkohol. Betyder det att jag inte lever enligt den homosexuella livsstilen?

minutz3 sa...

Tor Billgren: nej, jag har inte läst psykologi. Du får nog e-posta "Världen Idag" och höra om du vill ha svar på hur saker och ting ligger till eller hur de menar med citatet ("Han blir ett substitut för sin far i moderns ögon, vilket orsakar förvirring i hans sexuella identitet och han söker bekräftelse hos andra män. ").

Jag menade inte heller att promiskuösitet och alkoholism är nödvändiga konsekvenser av ett homosexuellt leverne, men att det definitivt, enligt vad jag har läst, är en del utav det. Men det finns självfallet undantag, det tror jag. Men det är ett farligt leverne på många sätt. Varken missbruk av alkohol eller sexuellt överförbara sjukdomar är kända för att det skulle vara ofarligt...

Men sedan ska man alltid ha viss distans till statistik, och se vem den är från och hur den kan ha vinklats. Men allvarligt talat ser jag inte varför Socialstyrelsen eller UNF (som själva deltar i Prideparaden) har något intresse av att svartmåla det homosexuella levernet.

Tvärtom har Svenska staten (och det svenska samhället i många instanser) i många år nu aktivt jobbat för "HBT-propagandan" och "böglobbyn" eller vad man nu önskar kalla det hela, mer om detta en annan gång...