måndag 26 januari 2009

SSPX YouTube-video

Genom min vän Alex H. (som kommenterat här på bloggen tidigare) fick jag tag på en video om SSPX.


St. Thomas Becket Catholic Church - SSPX


Vad jag kan utröna av videon så tror de på samma saker som alla katoliker, och tror just på auktoriteten som Kyrkan har. Man visar också på många sätt att man tror att Guds vilja är att fira Gudstjänst på ett så värdigt sätt som möjligt, varför man förväntar sig exempelvis att både män och kvinnor klär sig värdigt (män bör exempelvis inte ha kortbyxor och kvinnor bör täcka huvudet under Mässan).
Självfallet verkar mycket fokus ligga på den Gregorianska Riten, och personligen blir jag väldans sugen på att delta i en Gregoriansk Mässa (tyvärr så firas den på ganska olämpliga tider för mig här i Stockholm).

Något annat som det läggs ned mycket längre tid på att förklara är den katolska tron och våra läror. Man är grundliga och går igenom många olika saker som karakteriserar den katolska tron, och ger referenser både till Bibeln och till Kyrkofäderna.
Helt klart en YouTube-video värd att se, inte bara för att få inblick i SSPX, utan också för att fördjupa förståelsen för den katolska tron och våra läror förstås.

3 kommentarer:

Charlotte Thérèse sa...

Har inte sett videon än men om det du skriver vore helt sant så skulle det inte ha varit några problem med att redan nu inlemma gruppen i kyrkans fulla gemenskap.

Men det verkar återstå en hel del.

Eller - menar du att Vatikanen har helt fel info, och att en video som vad jag förstå är till för att presentera gruppen i så positivt och okontroversiellt ljus som möjligt, är mer korrekt?

Det är klart att de inte tar fram liken i garderoberna där.

Var inte fullt så naiv....

minutz3 sa...

Charlotte Therese: rätta mig gärna om jag har fel, men det är befäst, mig veterligt, att SSPX:are faktiskt ÄR katoliker. Det säger ju biskop Anders Arborelius till och med i Uppdrag gransknings intervju, och det är vad andra officiella källor centralt från Kyrkan säger.

Anledningen till att SSPX inte tillhör Kyrkans fulla gemenskap har snarare att göra med att de inte respekterar Kyrkans auktoritet. Varför de talar om just vikten av Kyrkans auktoritet i videon är väl en annan femma. Vad jag har förstått det så ser vissa inom SSPX i alla fall att "de" är den riktiga Kyrkan, och att Katolska Kyrkan efter andra vatikankonciliet, tack vare det, inte är giltigt fullt ut.

Sedan tror jag förstås att det ligger en del sanning i det SSPX säger. Andra Vatikankonciliet har förmodligen blivit feltolkat utav en del - även präster - vilket förmodligen väckt frustration hos en hel del katoliker (till exempel att vissa skulle tolka att det går att få frälsning utanför Kyrkan, vilket förstås inte alls stämmer, det är bara det att Kyrkan säger att det i finns "vägar som enbart Gud känner till" till Frälsningen).

Calle B sa...

Känner verkligen ingen av er till påvens tal till kardinalerna 22 december 2005??? Aldrig hört talats om kontinuitetens hermeneutik? Påvens eget begrepp? (Ja, Signum lär ju förstås inte skriva om det, men ändå...) På vilken planet befinner ni er?

Googla, vet jag. Och lämna ankdammen Sverige åtminstone i anden.