Dagen rapporterar om en nioårig rullstolsbunden pojke som när han bad i Sankt Peterskyrkan, Rom blev helt frisk.
..."Pojken, som kommer från Polen, var i Rom med sin familj för att fira minnet av påven Johannes Paulus II. På kvällen 2 april, exakt fyra år efter påvens död, befann sig pojken vid den förra påvens grav och bad. När familjen lämnat basilikan ville han plötsligt resa sig ur sin rullstol för att gå, skriver nyhetsbyrån AP.
Kardinal Stanislaw Dziwisz berättade att den nioåriga pojken kommer från Gdansk. Han sa också att om efterforskningar visar att det inte finns någon vetenskaplig förklaring till det som hänt pojken kan helandet få Johannes Paulus II saligförklarad. Två mirakel behövs för att kunna bli ett helgon."...
Personligen har jag mycket svårt för "helande". I alla fall på det sätt såsom många frikyrkliga brukar det, där det snarare verkar som att "pastorn" befaller Gud/Jesus att göra saker och ting, och om det hela misslyckas är det den skadade (som alltså inte blivit helad) det är fel på, på dennes tro då allt som oftast, avsaknaden av tro. Eller på grund av att denne är syndfull. Eller något annat.
Jag tror snarare inte att man skall förvänta sig helande.
Däremot kan man förstås hoppas och tro på Guds helande kraft.
onsdag 15 april 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
3 kommentarer:
Har du svårt för helande? Det är likväl det löfte vi har fått av Jesus själv - att helanden ska följa Jesu lärjungar i spåren. Och NT är fyllt av mirakulösa helanden.
Sen kan jag hålla med dig om att man kan hantera situationen omkring själva förbönen på ett snyggare sätt än vad som sker i vissa frikyrkor.
Vems "fel" det är när helanden inte sker kan diskuteras i det oändliga. Det står att Jesus inte kunde göra så många helanden i Nasaret för att folk inte trodde på honom.
Andra gånger verkar den som blir helad helt passiv, t.ex. i samband med att Petrus och Johannes helar den lame vid Sköna Porten i Apg 3, så utifrån den berättelsen så skulle man snarare skylla "felet" på förebedjaren om helandet uteblir.
Sen tror jag att Gud har helt andra åsikter om vad som är helt och vad som är trasigt jämfört med oss människor i vissa fall...
Jag håller i princip med Johanna G.
Samtidigt har jag själv varit med om många fejkade underverk, pressade situationer och grova övertramp. Vissa pastorer bör nog överlåta helandet åt Gud och sluta spela trollkarl.
Dikt eller verklighet ?
Skicka en kommentar