onsdag 7 maj 2008

Synden framför allt

Det går inte en dag utan att man förundras över de människor som runt om i samhället håller synden som det allra finaste.

Det är kanske inte så konstigt dock, utan ett tidens tecken.
I en värld där allt mer är gjort av människan, där det naturliga inte är gott nog, och där den som upplyfter det som vi har givits ses som en bakåtsträvare, där är detta plötsligt helt naturligt.
Det är inte för inte som man kanske kan kalla Mammon för jordens "Gud" och Jehova för Himmelens Gud.

Mammon, den Onde, det materiellas "Gud", är den som har den mesta av den praktiska makten här på jorden, eller så är det i alla fall som jag upplever det, och många med mig.
Han (också kallad Lucifer, ni vet, ängeln som förrådde Gud och hade hälften av änglarna på sin sida och sedan av Gud dömdes att regera över Helvetet) är ju därför mycket duktig på att förleda människorna, och på många olika sätt har hon blivit ledd bort ifrån Gud.
Mycket av det vi idag upplever ute i samhället är så långt borta ifrån den Gud som Bibeln berättar för oss om, och i det mediabrus som existerar har skapat ett fint nät av skydd mellan oss och Gud.

Självfallet har synden och det onda alltid funnits, och kommer alltid att finnas, men det nya är allt det som är så långt borta från det naturliga, det goda, det vill säga det skapade.
Självfallet är ju inte allting skapat utav ondo, men det låter oss inte se Guds skapelse.
Det finns en enorm skönhet i den obefläckade naturen, och jag vidhåller att en person som stått uppe på ett berg i Jämtland exempelvis inte verkligen kan säga att Gud inte finns.
Förvisso kan hon ljuga för sig själv ett tag, men det blir inte mer än det, just ett sätt att lura sig själv för en stund.

Det är dock sant, att om man är observant kan man hitta luckorna i nätet och lyckas finna Gud, och när vi är ett med det naturliga så kan vi också finna Gud.
Det är bara det att dessa möjligheter all mer och mer skalas bort för oss vanliga människor.
Det världsliga blir alltmer påtagligt och alltmer krävande för människan, på olika sätt för olika individer. Synden och det onaturliga är så lättillgängligt, finns överallt och accepteras i princip av alla människor. Om man försöker eller ens yttrar en invändning emot den så stämplas man som en fanatiker.

Därför är det inte konstigt, egentligen, att Svenska "kyrkan" (ni vet, gamla statskyrkan här i Sverige?) inte var med i Jesusmanifestationen men utan att blinka väljer att gå med i Pridefestivalen, år efter år. Man vill ju inte stöta sig med de vanliga människorna helt enkelt.

Svenska "kyrkan" är helt enkelt "öppen för alla", men frågan jag, och säkerligen många med mig ställer sig är; är hon öppen för Gud?

Intressant ledare från Dagen, om det faktum att Svenska kyrkan inte var med i Jesusmanifestationen men gladeligen gick med i Pridefestivalen.

4 kommentarer:

Simon sa...

Mammon är ju inte direkt samma sak som lucifer men ändå!

minutz3 sa...

simon: jag tror det beror på hur man ser på det. Mammon omnämns ju i Bibeln - om jag minns rätt - som pengar och kopplas ihop med allt det förgängliga och, igen, om jag minns rätt, så avråds människan från att "tillbe Mammons Gud" i Bibeln.

Jag kanske har kommit ut på villovägar, förklara gärna (gärna med mer att läsa om det) hur Mammons Gud skiljer sig ifrån Lucifer?

minutz3 sa...

"Tidigt när mammon nämns är det en personifiering: Augustinus, "Lucrum Punice Mammon dicitur" (refererar till Matt 6:24). Gregorius menade att Mammon var ett annat namn för Beelzebub.

Under medeltiden var Mammon vanligen personifierad som girighetens, rikedomens och orättvisans demon. Peter Lombard hävdade: "Rikedomen kallas vid en demons namn, nämligen Mammon, för Mammon är ett namn på en djävul, efter vilken rikedom är uppkallad i det syriska tungomålet." Piers Plowman hävdar också att Mammon är en gudom." - http://sv.wikipedia.org/wiki/Mammon

Simon sa...

Ja fast mammon är väl bara en slags personifiering av rikedom och ägodelar. När Jesus säger att man inte kan älska både Gud och mammon, och att man bara kan ha en herre menar han ju att om man älskar sina ägodelar och ser det som det viktigaste i livet så kan man samtidigt inte älska Gud (nog mycket). Alltså att ju mer man älskar rikedom (eller alla världsliga ting) och binder sig vid den, desto mindre älskar man Gud. Detta gäller dock inte tex kärleken till sin familj eftersom den kärleken är en avbildning av kärleken som finns inom Treenigheten. Mammon kan väl eventuellt kopplas samman med demoniska krafter förstås men det beskriver ju bara delvis satan och ondskans egenskaper. Alltså det finns ju fler egenskaper i ondskan än bara penningabegär, även om det är en ganska central aspekt.