tisdag 20 maj 2008

Desperate Housewives

Som alla regelbundna läsare av denna blogg kanske redan vet så brukar jag se på serien "Desperate Housewives" som går på Kanal 5. Ofta brukar jag visa på att denna serie är ett dåligt exempel på hur den katolska tron är, men det är väl kanske i så fall på grund av missuppfattningar från min egen sida. Självfallet är inte människor perfekta, och inte utan synd, men i serien "Desperate Housewives" så är det sådana extrema synder så det blir komiskt.
Men det är väl just detta jag haft problem med, att de katoliker som finns med i "Desperate Housewives" är väldans syndiga.

Detta tog förstås en rejäl vändning idag (tisdag), när avsnitt 11 säsong 4 visades.
För den oinvigde utspelar sig såpan i ett villaområde i USA, kallat "Wisteria Lane".
Mord, otrohet och annat är vardagsmat på gatan, förutom en familj, familjen Scavo.
Familjen Scavo har haft sina slitningar men alltid bevarats obefläckad och hel, trots svartsjukedraman, cancersjukdom, osv.
Det intressanta är att man låter denna familj i dagens avsnitt bli katoliker, eller rättare sagt, Lynette Scavo, kvinnan i familjen, tar först familjen till en Presbyteriansk "kyrka" men efter en del funderande väljer hon den katolska kyrkan.

Som skrivet så har familjen Scavo alltid varit ett uppenbart föredöme för hur en familj skall fungera, i motgångar och medvind.
Därför tror jag också att avsnittet kanske kan vara en ögonöppnare för många människor, ett sätt att se att den katolska tron kanske inte är så farlig som många vill göra gällande, och i praktiken går ut på att värna om det allra viktigaste i livet, och i evigheten.

Inga kommentarer: