måndag 3 december 2007

Julmust och "homofobi"

Jag har idag spenderat mesta tiden åt att läsa om Java, inte kaffet alltså, eller ön, utan Sun Microsystems programmerinsspråk som heter Java.
Förutom detta så har jag lyssnat på julsånger mest hela dagen, och då mest till skivan "Elvis' Christmas Album" och plötsligt så känns christmasen väldigt blue (Lyssna på "Blue Christmas" själv vet jag.).
Dessutom har jag bara de senaste timmarna satt i mig cirka en liter julmust, plus att hemmet är "julifierat" nu också (se bildbevis).

Varför jag egentligen satt mig ner för att skriva ett blogginlägg är tack vare signaturen "jorgen", som gärna ville höra vad jag hade och säga om Desmond Tutus uttalande om att "homofobin densamma som apartheid".
Jag är tyvärr inte allt för insatt i hur personer som påstår sig vara "homosexuella" behandlas i afrika, men våld mot dessa är ingenting som Kyrkan stödjer, och jag tror allvarligt inte på att det gör att de kommer kunna lägga sin Synd åt sidan, snarare fördjupas nog deras klyfta i relationen mellan de och Herren.

Hela debatten om att "homosexualitet" skall "tillåtas" är ju felställd.
"Homosexualitet" har ju i själva Kyrkan aldrig varit "förbjudet", men det har varit och kommer alltid förbli, en Synd. Det finns så många ställen i Bibeln där vi kan utläsa att så är fallet, man behöver inte ens tolka Bibeln för att förstå detta.
Vi har alla fått olika förmågor och våra egna kors att bära i detta liv.
Det är utifrån hur vi bär dessa som vi kommer att bli dömda.

Överhuvudtaget är jag väldigt trött på diskussionen om "sexualitet", och jag har märkt att när man kommer närmare Jesus Kristus så faller man inte lika lätt för olika frestelser, oavsett vad de må vara.
Bibeln är också en väldigt god källa till att fördjupa relationen till Herren, och, i alla fall för mig, har jag märkt att ju mer jag fördjupar mig i Bibeln, desto mindre kan den Onde lura mig, oavsett vad det än må vara.

3 kommentarer:

Simon sa...

Jag tycker du förvirrar begreppen lite. Självklart är homosexualitet förbjudet i Guds ögon i den meningen attalla sexuella handlingar utanför äktenskapet är en synd (med litet s, vad menas med Synd med stor S egentligen?) i o m att det är ett brott mot Guds mening med oss alla. Att VARA homosexuell är ju ofta däremot inget man väljer och där ska man inte vara och fördöma speciellt med tanke på det ok som dessa personer redan bär på i o m att vara "annorlunda". För dessa personer är det kyskhet som gäller (om de vill leva som kristna) precis som för alla andra vilken sexuell läggning eller social status man innehar. Jag tycker i allmänhet att fokuseringen på just homosexuella är lite olycklig och att vi istället, speciellt i tider som Advent, bör rikta vår uppmärksamhet mot oss själva och vår egen kyskhet!

Varma Adventshälsningar!

Simon

Kristina sa...

Håller med dig Simon. Sedan är det ju inte homosexualiteten i sig som är förbjuden eller felaktig utan bara om den levs ut. Detta på sätt och vis lika självklart som att heterosexualitet i sig inte är fel - men även den kan missbrukas. Men det är naturligtvis bara den heterosexuella relationen som, inom äktenskapet, i slutänden kan godkännas.

Tycker nog också att man bör vara försiktig när man pratar om homosexualitet, och, istället för att peka ut det, peka på att sexualiteten i alla lägen bara har sin plats inom äktenskapet, vilket är förbehållet man och kvinna.

Christoffer Smitz sa...

Det går alldeles utmärkt att leva som troende kristen och samtidigt i relation med en person av samma kön.