måndag 8 oktober 2007

"Vaddå liv?"

Att åka till mitt kära universitet brukar vanligtvis vara en angenäm upplevelse.
Jag brukar ha tid att sitta för mig själv, se på naturen och omgivningarna, kanske lyssna på lite Daft Punk, men samtidigt ha tid att läsa på lite inför föreläsningar eller helt enkelt läsa i kurslitteraturen.

Det som stör min annars mycket trevliga resa till och från universitetet är dagstidningarna, gratistidningarna eller vad man än vill benämna de.
Dag efter dag får man höra om hur allt fler och fler unga kvinnor tar livet av sig, allt fler väljer att döda sina barn, och om olika slags fall av framförallt unga män som blir misshandlade till döds.

Man undrar vart allt hat, ondska och den känsla av att inte vara tillfreds med livet kommer ifrån.
Man behöver då rakt inte leta länge, då man i desamma dylika tidningar kan läsa om "krönikor" (ja, så kallas ofta dessa hatiska texter) om hur hemsk den och den personen är, och hur man ska strunta i allt vad moral, regler och sitt samvete säger.
Du är bara värd något så länge som du inte visar att du är en tänkande varelse, som bryr sig om sina medmänniskor, är vad jag har tolkat ur dessa texter, åtminstone de senaste två åren.

Jag vill ju gärna hålla mig à jour med vad som händer, men det blir allt mindre roligt för varje dag som går att plocka upp en av gratistidningarna.

(Jag hade tänkt länka till artiklarna, men jag tror inte det är av godo att läsa de. För den som ändå är intresserad så finnes det mer info om det som jag räknade upp på valfri stor tidnings hemsida.)

Inga kommentarer: