tisdag 25 september 2007

Per Kronlid

Det har, enligt mig själv, varit alldeles för tyst om det parti som ska sätta sig emot aborter här i Sverige. Så jag tog mig i kragen och körde en sökning efter vad för material som fanns tillgängligt om detta, och döm om min förvåning när jag, glatt överraskad, fick reda på att det tydligen är en man vid namn Per Kronlid som står bakom rörelsen som jag och många andra ställer sitt hopp till ska få slut på dödandet av de ofödda.

Nåväl.
Denna man bor tydligen till och med i samma kommun som jag själv, så jag ska väl försöka komma i kontakt med han någon gång.
Under tiden så nöjer jag mig med att förse er övriga med Per Kronlids debattartikel.

"Det är dags för nytt parti i SverigeAlla riksdagspartier, även kd, pläderar för fri abort. Nu behövs ett nytt parti som utgår från livets princip inte bara i abortfrågan utan också i andra frågor.

Det är dags för ett nytt parti i Sverige. Ett parti för oss som är förkrossade och förfärade över att människoliv kränks genom aborter. Ett parti som genom vår röst blir en del av opinionsarbetet för att skydda människolivet.
Jag tror det nu även i Sverige är dags för ett parti som vill förbjuda aborter (med undantaget om moderns liv är i fara). Och som samtidigt vill att allt som står i vår makt ska göras för att underlätta för människor att föda sina barn. Att arbeta för en barnvänlig kultur, och som med ekonomiska medel gör det lätt att bli förälder.
Det som var okänt för en del har nu blivit uppenbart för alla, att även kd är ett parti som pläderar för fri abort på samma sätt som alla övriga riksdagspartier och sverigedemokraterna (åtminstone fram till graviditetsvecka 12). Många människor är nu alltså oerhört frustrerade och besvikna. Vi har idag inget parti att rösta på som driver frågan om människolivets okränkbarhet. Detta är faktiskt en moralisk fråga, som är minst lika viktig som klimat- och miljöfrågor, familjefrågor, äldrefrågor och mycket annat.
I ett land där man bestraffas om man parkerar fel, där man måste ha på sig bilbälte, inte får plocka blåsippor och inte fildela, där måste det väl ändå också vara möjligt att genom ett abortförbud stödja människor till att föda det väntade barnet.
Utifrån livets princip går det sedan att bygga ett partiprogram också för många andra frågor. Naturligtvis blir det också frågor av mindre avgörande art, där balanseringar mellan olika intressen måste göras.
Ett parti av detta slag tror jag kan hitta stöd i en del frikyrkliga och svenskkyrkliga kretsar, bland katoliker och även bland en del muslimer, och vanliga försvarare av människolivet.
Partiet kan också verka på lokal och regional nivå genom att exempelvis rösta fram förbud för barnmorskor att rekommendera unga gravida att göra abort, så som vanligtvis sker nu. Jesus unga mor Maria skulle idag antagligen ha blivit rekommenderad att göra abort.
Abort är att en människa offras för andra människors frihet (offras i första hand för det ofödda barnets fars och mors frihet).
Vi måste driva opinion för ett ansvarstagande för vår sexualitet, och att det faktiskt är en konsekvens av sex att man kan bli med barn (och naturligtvis är ett av Skaparens syften med sex).
Naturligtvis kommer ett parti av det här slaget att möta ett kompakt motstånd från makteliten. Och tyvärr blir man som enskild tvungen att partipolitiskt gå emot många vänner i andra partier. Mediesverige kommer att håna. Men vi måste vara beredda till detta, om vi vill värna människolivets okränkbarhet.


PER KRONLID, JÄRFÄLLA, MISSIONSFÖRESTÅNDARE FOLK&SPRÅK

Publiceringsdatum: 2007-03-01
Avdelning: Opinion, Debatt1
Källa: Dagen"

Pax et Bonum

Inga kommentarer: