torsdag 5 november 2009

EU raderar kristendomen

Det är lustigt hur Europeiska Unionen allt mer tycks gå åt ett håll som börjar likna ett mardrömsscenario. Bland annat har ju steg tagit mot att EU ska erkänna abort som en "mänsklig rättighet". Katolska Kyrkans biskopar har tidigare också uttryckt oro för den jämställdhetslagstiftning som EU föreslagit, som skulle innebär - menade man - att Kyrkan skulle bli tvungen att anställa personer som inte delar Kyrkans värdegrund.

Senast i raden av alla dumheter är att Italien skulle tvingas ta bort krucifixen från skolorna, då detta skulle vara stötande för personer med en annan trosinriktning eller ingen trosinriktning överhuvudtaget. Problemet med detta påstående är ju dock att de flesta troende faktiskt har en respekt för andra trosinriktningar. De som inte har någon tro å andra sidan torde ju - egentligen ur rent logisk synvinkel - inte har någonting att oroa sig över, ty enligt deras övertygelse så är det ju bara nonsens.

Dagen: Italien rasar efter krucifixstopp
Sammanfattning av domen från Europadomstolen på engelska

PS. Vill bara understryka att jag alltid varit mycket positivt inställd till EU, så länge jag kan minnas. Jag var till och med med i en ungdomsrörelse som framförallt verkade för att försöka införa euron i Sverige. Men de senaste månaderna har jag blivit alltmer negativ till det hela, då man tycks ansluta sig till dödens kultur allt mera. DS.

4 kommentarer:

Camilla Grepe sa...

Europadomstolen var det - inte EU-domstolen.

minutz3 sa...

Jo, det stämmer Camilla.
Saken är väl den att de är ganska tätt sammanknippade vad jag förstår det som. Nästan alla som är med i Europarådet är ju också med i EU. Dessutom har man samma flagga som EU, vilket är mycket konstigt om man önskar differentiera sig. Man har faktiskt till och med samma hymn som EU...

Man kan t.ex. läsa att "Europeiska konventionen om mänskliga rättigheter, vilken även ligger till grund för EU:s grundläggande rättigheter"

Bationi sa...

Vill bara understryka att jag alltid varit mycket positivt inställd till EU, så länge jag kan minnas.

Det var nog rätt naivt det. Det är ju rätt klart tycker jag för en kristen att EU är ett förberedande stadie för anti-krist så jag har alltid röstat emot både EU och Euron.

minutz3 sa...

Bationi: saken är väl den att jag inte varit kristen så pass länge också... Har varit kristen sedan 2006 ungefär, eller tja troende kristen sedan dess i alla fall.

Såhär i efterhand var jag nog moralistisk ateist innan inbillar jag mig. Men det är mig veterligt också bara nu senast som mörka krafter fått sitt grepp om EU. Från början var ju EU mycket ett katolskt projekt, och till viss del kan man ju se att det finns ett stort katolskt inflytande i EU.

Tyvärr är det tydligen inte tillräckligt stort.