tag:blogger.com,1999:blog-5533985788829857530.post3366816641031860610..comments2023-11-05T13:18:26.980+01:00Comments on God katolik: Tala hat eller kärlekminutz3http://www.blogger.com/profile/01201718057076369513noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-5533985788829857530.post-14821908874378654982009-02-21T21:38:00.000+01:002009-02-21T21:38:00.000+01:00Tor Billgren: skillnaden är väl att jag inte menar...Tor Billgren: skillnaden är väl att jag inte menar på att det finns något sådant som en sexuell läggning. Jag anser det konstigt att ens tala i sådana termer. Katolska Kyrkans Katekes definierar homosexualitet något annorlunda än samhället gör det, varför de i 2357 förtydligar Kyrkans definition: "2357 Med homosexualitet menar man relationer mellan män och kvinnor som känner sexuell dragning – exklusiv eller huvudsaklig – till personer av samma kön. Den antar mycket olika former under tidernas lopp och i olika kulturer. Dess psykiska ursprung har till stor del inte kunnat förklaras. Med stöd av Skriften som framställer homosexuella handlingar som i högsta grad klandervärda har traditionen alltid förklarat att ”homosexuella handlingar i sig själv är felaktiga”. De strider mot den naturliga lagen. De stänger av den sexuella akten från att ge liv. De har inte sitt ursprung i en känslomässig komplementaritet. De kan aldrig i något fall godkännas. " <BR/><BR/>Jag upplever personligen att samhället definierar en homosexuell såsom en person som faktiskt lever ut den dragning som man har. Men det är inte Kyrkans definition, därför blir det lätt missförstånd när man talar med andra som har en helt annan definition, och därför gäller det att på något sätt visa att man gör en skillnad i definitionen, på något sätt från det som verkar vara den gängse uppfattningen om saken. Jag tycker personligen det är mera respektfullt än att anta att personer som har en sexuell dragning som definieras såsom homosexualitet inte så att säga "brännmärks" då det ju finns ett val om man önskar leva ut detta eller ej, och i del fall så finns det kanske också möjlighet att förändra denna sexuella dragning. <BR/>Vad vet jag? <BR/><BR/>Denna läggning, har jag läst och hört, går att förändra, då den ju strider mot den naturliga lagen. <BR/>Så borde det åtminstone vara. <BR/>Men det är ju såklart från fall till fall. <BR/><BR/>Angående komplementaritet har jag förstått det som, och förklarat att jag förstått det som, att mannen och kvinnan kompletterar varandra, de skapar något tillsammans som var för sig inte skulle kunna åstadkomma för sig själva. Komplementariteten finns ju även i Kyrkan, där Jesus och Gud är maskulina, medan skapelsen och Kyrkan är feminin. Vi säger ju "moder jord" och Kyrkan refereras alltid såsom hon, Moderkyrkan. <BR/><BR/>Det finns på så sätt en mening med allt, med att det finns vad som är maskulint och vad som är feminint. <BR/>De kompletterar varandra. <BR/>Vi katoliker menar ju också på att prästerna är gifta till Kyrkan, och de kan ju inte gärna ha flera fruar, så att säga, bland annat därför, och för att celibatet är det högsta, är inte katolska präster i regel gifta.minutz3https://www.blogger.com/profile/01201718057076369513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5533985788829857530.post-66753791780515511642009-02-21T20:36:00.000+01:002009-02-21T20:36:00.000+01:00Förstår du nu det felaktiga i att skriva homosexue...Förstår du nu det felaktiga i att skriva <I>homosexuell</I> inom citationstecekn som du alltid gör? Till och med din katekes erkänner homosexualitet som en <B>läggning</B> (2358), och talar i termer av <I>homosexeulla personer</I> - utan citationstecken.. Förstår du nu att du genom dina eviga citationstecken handlar i rak motsats till intentionerna i din katekes, som ju understryker "respekt, medlidande och finkänslighet"? <BR/><BR/>Vidare har du inte lyckats förklara vad som menas med nedanstående ytterst märkliga formulering: <BR/><BR/><I>[Homosexuella handlingar] har inte sitt ursprung i en känslomässig komplementaritet. </I>Tor Billgrenhttps://www.blogger.com/profile/06988775216510569256noreply@blogger.com