torsdag 3 januari 2008

Alkohol och nyår

Hej,
ja, jag har haft ett trevligt nyår, och en trevlig jul också för den delen.
Båda dessa högtider har jag firat med min familj, och då framförallt mina morföräldrar.
Min bloggfasta blev ju lite längre, eller betydligt längre, än vad jag hade planerat, och framförallt med tanke på mina studier så kanske det har varit till viss del befogat.

Angående alkohol så har jag ett väldigt kluvet förhållande till det för tillfället.
Eftersom jag i alla fall läst från många goda källor, såväl Systembolaget såsom amerikanska hälsovårdsmyndigheten, att det är farligt för hälsan för framförallt yngre personer (innan man fyllt 21 år) att dricka alkohol, eftersom det lättare skadar organen men också ökar chanserna mångdubbelt att man senare i livet blir alkoholberoende, så dricker jag själv inte.

Mest skrämmande är kanske människor som sätter andras liv på spel genom att köra bil när de är påverkade, närmare bestämt 20 000 personer per dygn i Sverige (!) sätter sig, enligt Dagen.se, bakom ratten när de är alkoholpåverkade.

Nå, vad säger Bibeln om alkohol då?
Det finns delade meningar om detta, men rent generellt kan man komma fram till att Bibeln förespråkar måttlig konsumtion av alkohol. Inte att man fullt besinningslöst sätter i sig alkohol.
När man är redlöst full är man lätt ett offer för våldtäkt, droger eller annat ont.

Katolska Kyrkans Katekes om alkohol;
2290 Måttlighetens dygd föranleder människor att undvika alla slags överdrifter, missbruk av bordets gåvor, alkohol, tobak och läkemedel. De som i berusat tillstånd eller på grund av sin omåttliga lust till att köra fort riskerar medmänniskans och sin egen trygghet på vägarna, havet eller i luften, gör sig skyldiga till svår synd. [1809]

Vidare länkar för tankar;
http://www.james-dave.com/alcohol2.html
http://www.watchtower.org/z/200612b/article_01.htm
http://www.bibelsajten.nu/visaArtikel.asp?id=11

9 kommentarer:

Simon sa...

En fråga bara, till dig som kritiserar folk för att de tydligen inte tror på EN sanning, varför länkar du till Jehovas Vittnen?

minutz3 sa...

Enkelt, min käre Simon, eftersom just denna fråga inte är riktigt bestämd tycker jag det är intressant att belysa vad andra skriver i frågan, framförallt med bakgrund av Bibeln.
Just alkohol är en av de frågor där Kyrkan inte tagit en tydlig klar ståndpunkt.

Kristina sa...

Fast JV anspråk på att ha sin tro grundat på Bibeln faller lite granna i och med deras extremt konstiga tolkningar i mycket, samt att de allt som oftast gör sina egna översättningar...

Hur som helst. Jag tycker nog att Kyrkan har en väldigt tydlig lära kring alkohol. Dvs hur man bör se på det, hur det bör användas, när användandet blir till en synd etc.
Så vilka extra utläggningar är det du skulle önska från Kyrkans sida?

Simon sa...

Eftersom JV inte ens är kristna så är väl deras syn på saken rätt irrelevant. Och när det gäller alkohol tycker jag väl inte Kyrkan är särskilt otydlig. Vinet är en symbol för det som är gott och festligt. Det är väl ingen slump att det ingår i eukaristin. Att sätta likhetstecken mellan att vara nykterist och kristen är något som härstammar från protestantiska väckelserörelser. I katolska länder har aldrig såna nykterhetsrörelser funnits. Därmed inte sagt att det är fel att vara nykterist, det kan i många fall vara beundransvärt, även om det inte är en nödvändighet.

bjorn.g.larsson sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
minutz3 sa...

Hmm, mycket möjligt, jag ska tänka på det till framtida blogginlägg. Skummade bara igenom deras text och ansåg den tänkvärd i frågan, eftersom de ändock har bakgrund i Bibeln, men precis som ni påpekar så har den en annan "helig" bok vid sidan av...
Dock är ju Jehovas betydligt mer intressanta, ur en konservativ synvinkel, än Svenska Kyrkans ståndpunkt, där allting är okej.

Simon sa...

I sådana fall kan man ju lika gärna säga att islam är intressantare ur en konservativ synvinkel. Svenska Kyrkan har iaf en officell kristen bekännelse.

viking sa...

Måtehold er vel stikkordet her. Det er ikke syndig å drikke alkohol.

Z sa...

Ursäkta off topic,
men idag ställer jag en fråga till den katolske läsaren:
Vilka eftergifter tycker du att kyrkan kan få göra för ekumeniskens skull?